NIBE Industrier B - 6 st. Inköpskursen blev 83,82 kronor. I år har Nibe fallit 36,91% vilket är mycket. Kanske kan bolaget falla ännu mer? Om parisavtalen skall uppnås tror jag på en god avkastning framöver då klimatvänlig teknik som Nibe tillverkar te.x. värmepumpar krävs.
Investor B - 4 st. Inköpskursen blev 196,98 kronor. Köpet gjordes till cirka 20% substansrabatt. Utöver detta rapporterar Investor att dem skall dela ut 4 kr / aktie vilket ger ett härligt cashflow.
Hufvudstaden A - 7st. Inköpskursen blev 128 kronor. Är nöjd med detta. Får se om det blir ytterligare korta positioner. Börjar bli nyfiken på hur mycket bolaget kommer dela ut med tanke på att dem sänkte utdelningen under Covid.
SBB - 15 st. Inköpskursen blev 53,52 kronor. Samhällsfastigheter och bostäder är tryggt. Det är högst osannolikt att hyresgäster som äldreboende, skolor och personer med hyresrätt inte betalar.
Något jag respekterar är autentiska politiker som på riktigt tror att deras politik är bäst för Sverige. Målet för alla politiker borde rimligtvis vara samma, att skapa det bästa samhället givet befintliga resurser. Metoden för att ta sig dit borde vara det enda som skiljer dem åt.
En (föredetta) politiker jag uppfattar som autentisk är Jonas Sjöstedt. Under hans partiledarskap för Vänsterpartiet tvekade jag inte en sekund på vad han ville, nämligen alla människors väl.
Hur Jonas ville uppnå detta politiskt håller jag kanske inte med om. Men jag betvivlar inte en sekund på att han te.x. kämpade för marginaliserade grupper och bättre välfärd för alla. En röst på Vänsterpartiet under hans ledning var en röst på ett jämlikare och rättvisare samhälle, utifrån hans perspektiv.
SVT play släppte idag en dokumentärserie som heter ''Tåget mot Hanoi- livet efter debatten''. Där åker han tåg mot Hanoi från Umeå och får sällskap av Anna Kinberg Batra. Det jag uppskattar med serien är det annorlunda formatet men även att se motpolerna Jonas och Anna interagera med varandra.
För att få en nyanserad bild av verkligheten är det viktigt att lyssna på alla. Fördomsfullt nog tror jag inte att många läsare ideologiskt håller med Jonas, och just därför uppmuntrar jag er att ge serien en chans!
Sedan en tid tillbaka är aktieforumet Placera på Avanza tillfälligt stängt. Jag tyckte att Placera var bra även om man var tvungen att ta allt som står där med en stor nypa salt.
Tur nog finns fler aktieforum och därför har jag tillfälligt emigrerat över till Shareville. Shareville är tillskillnad från Placera inte bara ett aktieforum utan mer av ett community och erbjuder fler funktioner.
Utöver funktionerna som finns på Placera erbjuder Shareville även:
Att följa kända investerare och deras portföljer te.x. Rikatillsammans.
Shareville redovisar vilka värdepapper andra investerare äger relaterade till det värdepapper man söker på. Detta är en trevlig finess om man önskar få inspiration eller är nyfiken på hur likasinnade agerar.
Den enda nackdelen med Shareville är att man måste vara kund hos Nordnet får att få tillgång. Personligen tycker jag inte detta är ett större hinder.
Bilden nedan visar aktuell layout om man söker på ett värdepapper, i detta fallet Latour:
Människor föds med olika egenskaper och möjligheter. De tydligaste skillnaderna är födelseland, kön, samhällsklass och funktionsvariation. Men skillnaderna finns även i dem mindre detaljerna som psykisk hälsa, destruktiva relationer, mänskligt samspel och inte minst slump!
Oavsett startläge gäller det att ha rätt mindset. Utan detta är det svårt att utvecklas inom det område man önskar. Kanske kommer man aldrig uppnå ett utpekat mål även med rätt mindset. Alternativet, att sträva mot mål med fel mindset är som att vattna i öknen. Det känns kanske bra att stå där och vattna, men man kommer ingen stans. Med rätt mindset kommer man åtminstone en bit på vägen.
I någon mening är rätt mindset livsviktigt. Med rätt mindset kämpar man för att uppnå sina mål, med andra låter man dem dö!
Mindset är samtidigt något man bestämmer sig för. Mindset är inget som kommer av sig själv utan är ett aktivt val. Ett val som förnyas varje dag. Personligen anser jag rätt mindset vara avgörande för att uppnå mina ekonomiska och sociala mål inför 2022. Läs om målen här.
Klippet nedan berör ämnet på ett pedagogiskt sätt.
Vid en volatil börs är det alltid bra att zooma ut och se den historiska utvecklingen på sin portfölj. Nedan visar hur mitt ISK har presterat under olika perioder. Som allt annat har portföljen både gått upp och ner. Portföljen har upplevt allt ifrån Brexit, Covid och andra geopolitiska fenomen som Trumps frostiga utrikespolitik mot Europa. Bilden längst ner visar hur min portfölj presterat sedan start.
Min poäng är att dessa korrelationer eller krascher förekommer på börsen med jämna mellanrum. Utdraget på en längre tidsperiod har dessa korrelationer ofta mindre betydelse. Detta förutsätter att man äger bra bolag och gjort en grundlig analys. Äger man bra bolag och är trygg med dessa är börsens svagare perioder snarare ett köp än säljläge.
Ett annat sätt att bearbeta en börsnedgång är att bli kund hos SAVR och få 100 kr i fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Klicka här för att ta del av erbjudandet!
Under 2021 skrev jag ett inlägg angående rabattdöden hos investmentbolagen i Sverige, läs mer om detta här. Substansrabatten var under denna period i princip obefintlig bland alla etablerade investmentbolag. Substansvärderingarna såg under denna period (2021-04-17) ut enligt nedan:
Nyligen har däremot vindarna vänt och idag handlas flera stora investmentbolag till rabatt så som Investor, Lundbergföretagen och Industrivärden. För andra investmentbolag som Kinnevik och Bure har substanspremien decimerats betydligt. Substansvärderingen idag (2022-01-15), är enligt nedan:
Utifrån ett investerings perspektiv ser jag detta som mycket positivt och hoppas på att rabatten kommer öka ytterligare. Kursras och höga rabatter ser jag endast som positivt. Detta då min grundfilosofi baseras på att aktierna i portföljen skall finnas där långsiktigt. Långa perioder med fördelaktiga värderingar är alltså optimalt då detta möjliggör en fördelaktig inköpskurs.
Sektorer där få konkurrenter finns är te.x. vårdgivare, bostadsbolag, energibolag eller telekom, i många fall är dem skattefinansierade. Då dessa verksamheter sitter på en monopolliknande situation upplever jag ofta att deras kundservice är av det sämre slaget.
Verksamheter som detta gäller producerar ofta tjänster eller varor där kunden inte har något annat alternativ. Kunden är tvingad att vända sig till företaget eller helt enkelt vara utan.
Jag personligen har blivit drabbad flertalet gånger av den mindre föredömliga kundservicen hos denna typen av verksamheter. Senaste gången var hos Folktandvården. Det hela började med att jag fick ett SMS som uppmanade mig att boka en undersökning via en länk. Länken sträckte sig flera månader fram, men det fanns inga lediga tider. Då alla tider var upptagna tänkte jag att det kanske fanns lediga tider om jag klickade på länken någon vecka senare då fler tider släppts. Sagt och gjort testade jag detta, men då gick det inte att boka längre då min kallelse hade försvunnit.
Det hela slutade med att jag fysiskt fick besöka folktandvården för att boka en tid. Jag upplyste personalen om situationen och att deras länk inte fungerat. Då säger personalen i receptionen att ''dem läser inte SMS som skickas ut så noga och förväntar sig att personer ringer till dem''. Jag höll gott mod uppe men tänkte stillsamt hur låg kvalité deras kundservice höll.
Kort efter att jag bokat en tid fysiskt fick jag en undersökning snabbt vilket var bra men historien slutar inte där. Efter tandläkarbesöket skulle jag teckna en försäkring och blir hänvisad till receptionen. I receptionen sitter personalen i någon form av telefonväxel. Efter en stunds väntande pausar receptionisten samtalet och frågar vad jag vill! Hon undrar varför jag står och väntar och om jag vill betala. Jag säger lugnt att jag blivit hänvisad hit för att teckna försäkringen efter mitt besök. Då säger receptionisten att detta är inget hon kan och vill hjälpa mig med. Hon föreslog att jag skulle komma en annan dag. Jag ville alltså bli kund i minst 3 år genom försäkringen men blev nekad!!
Det som förbluffar mig är att man kan ha några kunder kvar när bemötandet konsekvent ligger på denna nivån. Jag inbillar mig att privata aktörer hade haft ett mer kundvänlig inställning och bemötande. Detta är möjligtvis en illusion eller har jag bara haft otur när det gäller denna typ av verksamheter. Paradoxalt nog hade jag varit intresserad av att köpa aktier i denna typ av bolag. Detta då bolagen saknar större konkurrens och kundgruppen är tvingad att nyttja företaget. Ett bemötande jag däremot varit nöjd med är Apples, läs mer om mitt besök hos dem här.
Det som gruvar mig mest i kråksången är att verksamheter som bedrivs med skattemedel borde ge bättre service! Leif Östling berörde ämnet för några år sedan vilket mynnade ut i det kontroversiella uttalandet nedan.