2021-05-01

Min Macbook är vintage.

Jag äger en Macbook Air inköpt år 2014. Datorn har fungerat väl och jag är mer än nöjd med köpet.

Tyvärr hade batterikapaciteten försämrats och höll inte mer än 2 timmar innan datorn behövde laddas. Att batteriet blivit dåligt är inget konstigt med tanke på dess ålder. Förutom batteriet uppvisade datorn inga ålderstecken som lagg eller problem med mjukvaran.

En ny Macbook Air kostar idag 12 490 kronor. Då nuvarande datorn håller hög kvalité fanns viljan att betala detta för en ny. Men pågrund av bekvämlighet fanns inte orken att köpa en ny dator. Det tar tid och är jobbigt att föra över information mellan datorer.

Det slutade med att jag upptäckte Apples servicetjänster. Jag bokade en tid genom email för att undersöka om det gick att byta batteri. Vid ankomst till Apple store tilltalades jag vid namn på ett trevligt sätt utan att jag presenterat mig.

Teknikern konstaterade att datorn var ''vintage'' men att det fanns ett batteri på lager. Batteriet kostade 1295 kronor. Batteribytet tog 3 timmar och jag kunde hämta datorn samma dag. Under tiden reparationen pågick gjorde jag några ärende. När jag kom tillbaka kom personalen ihåg mitt namn och tilltalade mig med det. 

Apple imponerade genom att:

  • Erbjuda snabb service på produkter tillverkad år 2014 till ett bra pris.
  • Kundvänlig företagskultur. Det kändes inte som jag var där för att köpa något utan snarare få hjälp.
Besöket hos Apple gav mig en ökad förståelse till deras framgång. Att bemöta kunder på deras nivå och att lösa deras problem framgångsrikt är något få företag lyckas med. Erbjuder företag inte lägst pris måste dem ge god service, och det gjorde Apple. I nuläget äger jag inga aktier i Apple.

Vad är er uppfattning om Apple?

Läs mer om Apple hos Avanza (affiliatelänk).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar