2021-01-13

Investeringsregler

Investeringsregler

Kommer i detta inlägget pränta ner generella investeringsregler jag tycker är bra när det gäller enskilda aktier. Investeringsreglerna använder jag främst till att urskilja bra bolag. Efter detta blir det aktuellt att kolla på nyckeltal. Listan skulle kunna vara hur lång som helst men reglerna nedan skapar en bra grund enligt mig.

1.Bolaget skall ha en affärsmodellen som jag förstår.
Hur bolaget tjänar sina pengar skall vara kristallklart. Finns frågetecken kring hur intäkterna uppkommer är en investering inte aktuell.

2.Bolaget skall ha starka en ägare vars innehav är minst 10% av alla aktier.
En stark ägare har ''skin in the game''. En ägare med stort inflytande kan påverka bolaget i önskvärd riktning. Exempel skulle kunna vara Castellum eller investmentbolaget Lundbergs.

3.Bolaget skall uppvisa ett bra track record.
Historien skvallrar om hur framtiden kommer att se ut. Det som historiskt varit bra kommer sannolikt vara det i framtiden också. Och vice versa. Bolag med bevisad affärsmodell och bra track record är exempelvis Latour.

4.Bolaget skall ha tydliga vallgravar.
Tekniken, patenten eller tillgångarna skall medföra tydliga vallgravar som gör att andra bolag har svårt att konkurrera eller slå sig in på marknaden. Helst hade jag sett att bolagen haft monopol. Mycronic är ett sådan exempel med sina laserritare. Dem är i princip  king of the hill inom denna nisch som vårt moderna samhälle inte hade klarat sig utan.

5.Bolag skall inte vara verksam inom en ohållbar eller en hälsoskadligt bransch.
Bolag vars verksamhet har stora negativa effekter löper större risk att bli förbjudna eller hårt reglerade. Förbjuds eller regleras bolag riskerar tillgången att bli ''stranded assets'', inte kul. Exempel på branscher är tobak, palmolja, alkohol eller fossila bränsle. Jag gillar alltså inte bolag som Swedish match, Cloetta eller Kopparbergs.

6.Bolagets affärsidé skall gynnas av underliggande trender.
Affärsidéer som gynnas av underliggande trender har strukturella fördelar. Bolag som gynnas av nutida trender är exempelvis NIBE som arbetar med hållbar energi.

Inget jag skriver på bloggen skall tolkas som en köp eller sälj rekommendation. Gör er egen analys.


2 kommentarer:

  1. Intressanta regler! Jag håller mig inte till alla dessa. T ex har jag ju investerat i två oljebolag (Statoil och IPCO.

    Däremot har jag regler på hur länge jag ska behålla ett innehav (minst tre år om inget större och oförutsett inträffar) och hur ofta/sällan jag handlar (kvartalsvis).

    Du har inga regler kring hur du köper/säljer när du väl hittat ett intressant bolag?

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon!

      Jag investerar främst i bolag och inte dess aktie. Tror jag på bolaget har jag ingen sälj strategi. Köper för att behålla på lång sikt. Däremot finns det bättre och sämre köptillfälle, får göra ett inlägg om detta.
      Ser fram emot att stöta och blöta åsikter med dig!

      Aktiegrubbel

      Radera