2021-04-16

Rabattdöden

Till skillnad från tidigare månader handlas inget av dem etablerade investmentbolagen nu till rabatt. I många fall värderas investmentbolagen till skyhög premie, exempelvis Bure Equity med 44,07% premie. Inte ens Investor handlas längre till rabatt utan värderas nu till en marginell premie. 

En självklar strategi för mig är att spara regelbundet. Men till dessa värderingar börjar det ta emot. Något som förvånar mig är hur lite uppmärksamhet dessa värderingar får. Börsfall och kursrekord har kanske blivit vardagsmat?

Månadssparandet kommer att bli av, men sparkvoten kommer inte slå några rekord. Jag har även mycket likvider då jag nu fått tillbaka skatteåterbäring, vilket ni kan läsa mer om här. Skatteåterbäringen hade jag gärna investerat. Men under omständigheterna köps kanske en rolig upplevelse för dessa pengar istället. Kanske blir detta en del av sommarens semesterkassa?

Har ni reflekterat kring nuvarande värderingar?

Hemsidan som sammanställer substansvärdena nedan kan ni hitta här: http://substansrabatt.se/substansrabatt/

3 kommentarer:

  1. Om man bara accepterar ett stort urval papper som varande lämpliga, inom ett därtill stort antal branscher valutor och länder, så finns det alltid någonting att inhandla. Åtminstone för en shopahollic som jag... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så :) Du är mer vidsynt än mig.

      Radera
    2. Eller så är jag större shopahollic...

      Radera