2022-01-13

Företag med kundfientligt bemötande

Sektorer där få konkurrenter finns är te.x. vårdgivare, bostadsbolag, energibolag eller telekom, i många fall är dem skattefinansierade. Då dessa verksamheter sitter på en monopolliknande situation upplever jag ofta att deras kundservice är av det sämre slaget.

Verksamheter som detta gäller producerar ofta tjänster eller varor där kunden inte har något annat alternativ. Kunden är tvingad att vända sig till företaget eller helt enkelt vara utan.

Jag personligen har blivit drabbad flertalet gånger av den mindre föredömliga kundservicen hos denna typen av verksamheter. Senaste gången var hos Folktandvården. Det hela började med att jag fick ett SMS som uppmanade mig att boka en undersökning via en länk. Länken sträckte sig flera månader fram, men det fanns inga lediga tider. Då alla tider var upptagna tänkte jag att det kanske fanns lediga tider om jag klickade på länken någon vecka senare då fler tider släppts. Sagt och gjort testade jag detta, men då gick det inte att boka längre då min kallelse hade försvunnit.

Det hela slutade med att jag fysiskt fick besöka folktandvården för att boka en tid. Jag upplyste personalen om situationen och att deras länk inte fungerat. Då säger personalen i receptionen att ''dem läser inte SMS som skickas ut så noga och förväntar sig att personer ringer till dem''. Jag höll gott mod uppe men tänkte stillsamt hur låg kvalité deras kundservice höll. 

Kort efter att jag bokat en tid fysiskt fick jag en undersökning snabbt vilket var bra men historien slutar inte där. Efter tandläkarbesöket skulle jag teckna en försäkring och blir hänvisad till receptionen. I receptionen sitter personalen i någon form av telefonväxel. Efter en stunds väntande pausar receptionisten samtalet och frågar vad jag vill! Hon undrar varför jag står och väntar och om jag vill betala. Jag säger lugnt att jag blivit hänvisad hit för att teckna försäkringen efter mitt besök. Då säger receptionisten att detta är inget hon kan och vill hjälpa mig med. Hon föreslog att jag skulle komma en annan dag. Jag ville alltså bli kund i minst 3 år genom försäkringen men blev nekad!!

Det som förbluffar mig är att man kan ha några kunder kvar när bemötandet konsekvent ligger på denna nivån. Jag inbillar mig att privata aktörer hade haft ett mer kundvänlig inställning och bemötande. Detta är möjligtvis en illusion eller har jag bara haft otur när det gäller denna typ av verksamheter. Paradoxalt nog hade jag varit intresserad av att köpa aktier i denna typ av bolag. Detta då bolagen saknar större konkurrens och kundgruppen är tvingad att nyttja företaget. Ett bemötande jag däremot varit nöjd med är Apples, läs mer om mitt besök hos dem här.

Det som gruvar mig mest i kråksången är att verksamheter som bedrivs med skattemedel borde ge bättre service! Leif Östling berörde ämnet för några år sedan vilket mynnade ut i det kontroversiella uttalandet nedan.

Tycker ni jag är gnällig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar