2022-01-09

Sätt mål eller famla i mörkret!!

För att inte famla i mörket måste alla sätta upp mål. Utan mål är det lätt att hamna i passagerarsätet i sitt eget liv, detta är inget jag rekommenderar. En av mina styrkor (eller svagheter) här i livet är att jag behöver mål som jag uppfattar meningsfulla. Om ett uppsatt mål för mig saknar mening klarar jag knappt av att genomföra dem. Det blir nästan en omöjlighet.

Inför 2022 har jag därför satt upp både ekonomiska och sociala mål.

Ekonomiska mål:

  • Inför 2022 är målet att portföljen återigen skall passera 500 000 kronor.
Idag är portföljen värd 318 894 kronor.

Med en återblick på 2021 var detta ett mycket bra år. Portföljen passerade 400 000 kronor 2021-03-11 vilket ni kan läsa mer om här och 500 000 kronor 2021-07-13 som går att läsa mer om här.

Målet på 500 000 kronor är absolut inte orimligt och inom räckhåll. 2022 kommer inte bli ett år med lika aggressivt månadssparande som 2021 där insättningar ofta översteg 10 000 kronor. Uppskattningsvis kommer månadssparande ligga på 4 000 - 6 000 kronor. Om jag känner mig själv rätt kommer storleken på månadssparande inte vara problemet, jag njuter av att spara.

Ett enkelt sätt för dig att boosta ditt sparande är att öppna ett konto hos SAVR. Vid registrering får ni 100 kronor i fonden SEB Sverige Indexnära. Fonden är en billig och bra svensk indexfond. Klicka här för att ta del av erbjudandet. (Sammarbetslänk). Har ni inte redan konto hos SAVR tycker jag detta erbjudandet är en nobrainer då det är gratis pengar.

  • Vara mer ekonomiskt givmild mot personer i min närhet. Att fortsätta bjuda personer i min närhet på saker utan baktanke att få något tillbaka. What goes around comes around.

Sociala mål:

  • Resa mer om corona tillåter, gärna solsemester. Sätter corona stopp för långresor är Kanarieöarna ett trevligt alternativ.
  • Bli händigare.
  • Öva på att vara tacksam. (Svårare än man tror). Detta är mitt viktigaste mål av alla, det trumfar även dem ekonomiska målen.
Avslutningsvis tycker jag klippet nedan från Alice i Underlandet beskriver varför det är viktigt att ha tydliga mål:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar