2021-02-18

Inget varar för evigt

När Hufvudstaden släppte sin årsrapport konstaterades att en era var förbi. Hufvudstaden lämnade besked om sänkt utdelningen och lämnar klubben utdelningsaristokrater. Utdelningen sänkts till 2,5kr från 3,9kr. Som väntat slog Hufvudstadens resultat inget förväntningar. COVID-19 har påverkat deras hyresgäster negativt. Nedan listas för och nackdelar jag anser Hufvudstaden står inför.

Fördelar:

  • Storägaren Fredrik Lundberg gör det som är bäst för Hufvudstaden. Att inte Hufvudstaden kallas utdelningsaristokrat är inget Fredrik bryr sig om
  • Nyöppnade padelbanor i fastigheterna (padel är alltid fullbokat)
  • Nyöppnad coworking anläggning Cecil
  • Urbanisering
  • Människor vill äta mat på exklusiva krogar och restauranglokaler kommer återhämta sig efter COVID-19
Nackdelar:
  • COVID-19 blir kvar en längre period
  • E-handel pressar handelslokaler ekonomiskt, speciellt NK. Tveksamt om NKs egna e-handel är konkurrens kraftig
  • Fler arbetar hemma strukturellt
Min långsiktiga syn på Hufvudstaden är fortfarande positiv. Hur ser ni på Hufvudstaden?



7 kommentarer:

  1. Gillar Hufvudstaden och Lundberg som ägare. Hufvudstaden är vingklippt pga corona och verksamheter som padel, coworking är ju hårt drabbade av just corona. Så det bästa vore om saker normaliseras så fort som möjligt igen. blir C19 en långkörare ja då blir det tunga år framöver

    SvaraRadera
    Svar
    1. I min stad är padelbanorna nästa fullbokade mellan 07-22 trots corona. En timme kostar cirka 400kr.
      Tack för din åsikt myntaren!

      Radera
  2. Sett över de senaste 20 åren har Hufvudstaden avkastat i paritet med OMXS30. Jag har kvar en liten andel i utdelningsportföljen men det är inget bolag jag vill vikta tungt pga svaga tillväxtutsikter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillväxt i form av nya centrala fastigheter som Hufvudstaden kan förvärva kryllar det inte av. Samtidigt är det en mycket stabilt bolag, man vet vad man får (bortsett vid pandemier eller krig).

      Intressant inlägg om train alliance du skrev, kan tyvärr bara kommentera som ''admin' på din blogg. Kanske är det en inställning hos dig?

      Radera
    2. Jag tyckte den här jämförelsen mellan Hufvudstaden och Castellum var läsvärd: https://utdelningscyklisten.com/2020/09/12/castellum-vs-hufvudstaden-vilken-ar-den-basta-utdelningsaktien/#:~:text=Dagens

      tack för feedback, jag testar att ändra kommentarsinställningarna!

      Radera
  3. Jag sålde och bytte till telekom istället.

    SvaraRadera