2021-02-16

Hypen runt Kina?

Titt som tätt hör man att snart går Kina om USA ekonomiskt och blir den nya supermakten! Visst ligger det mycket i detta. Kina har världens största befolkning och har en snabbt växande medelklass. Dessutom är Kina en mycket viktig marknad för svenska företag som Volvo, Atlas Copco, ABB, SKF och så vidare.

Något jag anser konstigt är hur lite det talas om Indien inom finansvärlden. Indien har en marginellt mindre befolkning än Kina. Skillnaden mellan länderna är att Kina har större BNP än Indien. Ländernas snarlika befolkningsmängd men olika BNP visar vilken potential Indien har! Nog vill även Indiens framtida medelklass njuta av alla bekvämligheter som vi tar för givet. Bekvämligheter som möjliggörs genom investeringar vi får ta del av.

Dessutom har Indien egenskaper Kina saknar som borde tilltala svenska företag. I demokratiska stater som Indien är alla lika inför lagen. Det förekommer ingen nepotism som förändrar spelplanen från en dag till en annan. Denna långsiktiga möjligheten som demokrati innebär är något svenska företag borde attraheras av.

Tyvärr finns mig veterligen inget enkelt eller prisvärt sätt att investera i Indien. Den lägsta avgiften för en fond med exklusiv exponering mot Indien är 1,86%. Detta tycker jag är för dyrt.

Har ni exponering mot Indien?


6 kommentarer:

  1. Min exponering är att jag köpte HDFC Bank i somras som ökat drygt 100% sen dess. Om du inte vill betala fondavgifter kan du ju alltid titta på ingående företag och göra din egen analys och direktinvestera i de du tror på.

    Sen tycker jag att Indien har en bit kvar innan alla i praktiken har samma rättigheter och är lika inför lagen. Landet har rankats som världens farligaste land för kvinnor, kastsystemet lever kvar, osv. Självmordstalen bland bönder är läskig läsning. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är Indien inget perfekt land, men det är mycket bättre än Kina utifrån den demokratiska aspekten.
      Enligt Freedom House får Indien 71/100 poäng medan Kina får 10/100. Kolla gärna deras interaktiva karta, tycker själv den är mycket intressant: https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=fiw&year=2020

      Tack för din åsikt!

      Radera
  2. Hur har fonden med 1,86% avgift utvecklats ? Den kanske har gått 30% bättre än en fond med 0,2% avgift. Hur den kommer att gå från och med imorgon är naturligtvis svårt att besvara.

    Det KAN vara värt med högre avgift ibland.

    Jag resonerade exakt som dig för några år sedan. Nu blandar jag fonder med varierande avgifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På dessa typer av marknader skulle det kunna vara värt att betala en dyr avgift. Kostnadsmedveten som man är har jag valt att avstå hitintills. Problemet är bara att jag har svårt att avgöra vilka förvaltare på dessa marknader som är presterar bättre än den andre.
      Tack för din åsikt!

      Radera
  3. Jag har en dyr Indienfond i Danske Bank. Sett sedan början har det varit en bra idé, men nu på slutet så verkar Indien och globala marknader röra sig likadant och då känns det dyrt att betala 1-2% varje år för nöjet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dyra fondavgifter skall man akta sig för, speciellt när man inte får avkastning för det.
      Tack för din åsikt Daniel!

      Radera