2021-07-18

Tacksamhet är A och O

Efterhand som portföljen växer blir det än tydligare hur lite pengar betyder för mig. När portföljen nyligen passerade både fyrahundra och femhundratusen spärren blev jag inte mycket lyckligare. Istället förflyttas bara gränsen uppåt och redan nu tycker jag att femhundratusen inte är något speciellt. 

Det jag gillar med börsen är främst friheten det ger mig och känslan när man når sina mål. Känslan när man når sina mål är det häftiga och inte pengarna i sig. 

Att det finns människor utan någon form av problem tror jag bara är en myt. Jag upplever att när vissa får mycket pengar får dem bara andra problem. Detta är ingen fälla jag vill falla i. Tricket för att leva lyckligt tror jag är att öva på att känna tacksamhet varje dag. Är man inte tacksam kan minsta grus i maskineriet sätta stora käppar i ens liv. Tacksamhetskänsla är inget som kommer av sig själv och är något man måste anstränga sig för att känna. Det samma gäller te.x. motivation.

Konsumtion i överflöd som pengar möjliggör är inget som intresserar mig. När man har råd med allt är det kanske då man inte vill ha något alls. Det jag köper är ofta av hög kvalité och dyrare. Det jag köper vårdar jag dessutom väl så det håller länge. Exempel på detta är bland annat min dator som enligt Apple nu är ''vintage'', läs gärna den inlägget här.

Önskar er en tacksam dag!

6 kommentarer:

  1. Ja, det var bra skrivet. För mig har tvärtom mer pengar inneburit en minskad känsla av frihet. Det är någonting märkligt som jag måste komma underfund om....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår absolut det märkliga. Practice make perfect?

      Radera
  2. Jag håller med dig! Tacksamhet för det man redan har är oerhört viktigt!

    SvaraRadera
  3. Kloka ord. Att definera vad som är "tillräckligt" och sedan hålla sig till det är en konst i sig. Jag vet av egen erfarenhet att detta inte är lätt.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ''tillräckliga'' blir som du säger lätt vardagsmat. Att vara tacksam är lättare i teorin än i praktiken.

      Radera
  4. Jag håller helt med, det finns väldigt mycket vi tar för givet och inte känner tacksamhet för. Som att ha rent vatten i kranen eller inte bo i ett land där det råder inbördeskrig. Jag tror det är bra att påminna sig själv ibland om att uppskatta och njuta av allt vi har.

    SvaraRadera