2021-02-21

Fuck off-kapital

Skulle allt gå åt pipsvängen har jag 1 års buffert. Bufferten placeras på ett sparkonto med ränta. Att bufferten inte är placerat på ett nollräntekonto är principiellt viktigt då allt kapital skall öka (om än blygsamt).

En buffert har många funktioner. Bufferten ger mig delvis ett ''fuck off-kapital''. Men det ger mig även säkerhet mot oförutsägbara utgifter, sjukdom, förändrad livssituation men framförallt mod att investera på börsen. Det spelar ingen roll att bufferten ger låg avkastning eller att inflationen äter upp kapitalet, detta då jag får allt ovan. Jag fyller inte på bufferten utan tycker 1 årslön är lagom.

I dagens ränteklimat är det inte aktuellt att placera bufferten i en räntefond. Räntefonder kan ge negativ avkastning och mindre flexibilitet än ett sparkonto med ränta. Varje månad för jag över intjänad ränta till mitt ISK tillsammans med mitt månadssparande. Eftersom mitt ISK och sparkonto båda är placerade hos Avanza är det ingen större ansträngning att sammanföra dem. Sparkontot är utan bindningstid till 0,6% ränta. Det finns alternativ med högre ränta om man kan tänka sig bindningstid, något som inte rimmar med buffertens syfte.

Bortsett från sparkonto med ränta diskuteras ofta tillgångsslaget i andra sammanhang. En vanlig uppfattning är att räntor ska dämpa effekten av kursfall i aktieportföljen. Detta stämmer. Men vid börsfall skall även en del av ränteplaceringen allokeras om till aktieportföljen. Det vill säga att köpa aktier billigt och sälja räntor dyrt. Detta tror jag många missar.

Har stor är din buffert?

Läs mer om sparkonto hos Avanza (affiliatelänk).



3 kommentarer:

  1. 14 år. Lite för stor. Men jag jobbar hårt på att den ska bli mindre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow imponerande buffert. Tar tid att investera en sådan summa.
      Tack för din input!

      Radera
    2. Njae...med tanke på sentimentet borde väl dessa pengar ligga inne på börsen sedan i mars månad. 2 år buffert kan väl räcka så har man till oförutsedda kostnader oxå...

      Radera