2024-03-29

Portföljen passerat 500 000 kr (igen)

I Januari sade min magkänsla att portföljen skulle utvecklas positivt under 2024.  Än har detta inte kommit på skam.

Portföljvärde

Portföljvärdet passerade 500 000 : 2024-03-25.

Första gången portföljen passerade 500 000 kr var : 2020-06-02.

Portföljens fördelningen är idag :

8,21% buffert som ger 3,75% ränta.

91,79% aktier.

Enligt Avanza har endast 14% av deras användare nått denna milstolpe. Det fina med nuvarande portfölj storlek, är att från denna nivå generera den ok avkastning även i kronor. (Även utan insättningar).

Utdelningar

Utdelningar 2023 : 2255 kr.

Utdelningar 2024 : 2341 kr.

Utdelningarna för 2024 har ökat trots att hörstenar som Castellum och SBB fallit bort.

Anledningen till ökningen beror på att många innehav ökat utdelningen men även att nya aktier tillkommit i portföljen. Utdelningarna för 2024 kommer troligtvis överskrida 2341 kr då fler aktie köp kommer ske.

Gameplan, kort perspektiv

Aktiemarknaden har momentum då flera aktörer signalerar sänkta räntor inom kort. Då jag inte månadssparat regelbundet på sistone är jag lite rädd att gå in med en klump summa just nu och träffa toppen. Men detta är såklart övergående då jag från och med nu kommer börja med regelbundet aktiesparande igen.

Skatteåterbäringen kommer även snart. Dessa slantar, närmre 10 000 kommer gå till amortering. En stor del av bolånet blir obundet i höst. Trots hög amortering tror jag att räntekostnaderna blir ungefär detsamma. Vilket man får anse vara ett ok utfall.

Jag försöker påminna mig om att inte drabbas av amorteringshysteri. Lite lån är bra med tanke på ränteavdraget då betald skatt minskar på bla arbete och ränteintäkter. En avbetald bostad är dessutom ett oflexibelt sparande.

Sparande framåt kommer därför ungefär se ut såhär : aktier 85%, amortering 10% och sparkonto 5%.

Glad påsk ! :)

4 kommentarer:

  1. Grattis till att ha passerat 500 000 kr! Du verkar ha bra fördelning på sparandet framöver. Tack för en intressant blogg.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för en sevärd blogg Egon :)

      Radera
  2. Grattis! Nu är du halvmiljonär!

    Månadssparande är annars inte dumt. Är vi på någon form av topp just nu? Ingen aning. Jämför jag med andra uppgångsperioder så är den här inte extrem, men det finns de som toppat ungefär här.

    Man kan trösta sig med att även de som bara köper på toppar, sämsta möjligt tajming, hittills klarat sig bättre än andra sparformer i längden.

    SvaraRadera
  3. Tack Daniel!

    Jag håller med dig. Självklart har jag ingen aning om börsen kommer gå upp eller ner. (Gissar som alla andra). Håller med dig om det mesta, månadssparande är guld.

    SvaraRadera