2024-02-05

Dumpat Castellum.

Idag tog jag beslutet att sälja hela innehavet i Castellum.

Pengarna som tillkom har investerats i Vitec Software Group och Beijer Alma. Imorgon när courtage har dragits kommer resterande slantar att investeras i fonderna nedan :

PLUS Allabolag Sverige Index 




Alternativen jag funderade på gällande Castellum var följande.
1. Behålla innehavet och hoppas på att kursen snart vänder. Argumentet för uppgång skulle främst vara räntenedgång men också Akelius affärsnäsa.

2. Skala av innehavet. Att behålla en mindre positionen med logiken angiven ovan.

3. Sälja hela innehavet och satsa på aktier utan strukturella problem, vilket jag valde. Alternativkostnaden att hålla fast vid bolag som inte presterar över tid kan bli hög. Om pengarna allokerats tidigare till te.x. Investor eller to.m. sparkontot hade jag varit rikare idag. Om Castellum i framtiden löser sina problem kanske jag åter köper en mindre position.

Märk väl att jag inte placerat pengarna från Castellum i endast ett nytt innehav. Istället diversifierar jag i flera bolag med stabil kurs och utdelningshistoria (och fonder).

Framtiden får utvisa om detta var klokt. Vad tycker ni?

Trevlig vecka.
Mvh
Aktiegrubbel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar