2022-06-12

Inget torrt krut kvar

Jag har inget torrt krut kvar i det kortsiktiga perspektivet att köpa mer aktier. Detta är lite sorgset med tanke på att börsen vecka efter vecka fortsätter rakt ner i källaren. Suget att köpa fler aktier är stort. Te.x. handlas nu Hufvudstaden till 122,5 kronor, en bra ingångsnivå enligt mig för swingtrading (obs inget köpråd).

Med detta sagt är jag trygg med aktieportföljen långsiktigt. Anledningen till varför få eller inga aktieköp sker i det korta perspektivet är att buffertsparandet ökat.

Bufferten skall användas till semesterresor och extra amortering av bolånet till hösten. Detta är ingen prioritering jag hade velat ändra. Livet är nu och jag vill unna mig en trevlig resa nu i sommar. Resan blev lite dyrare än tänkt men det är jag värd. Samtidigt kan det vara bra med en reality check för mig och alla andra ekonomibloggare där ute. Man måste faktiskt inte maxa sparkvoten och insättningar till sitt ISK varje månad.

I tider när insättningar är skral känns det bra att portföljen växer av sig själv med hjälp av utdelningar. Denna månad kommer te.x. SBB och Castellum dela ut några blyga kronor till portföljen. Det känns också bra att värdet på bufferten stiger med hjälp av ränteintäkter när andra tillgångsslag som aktier sjunker.

Trevlig söndag och kul att ni läser min blogg :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar