2022-06-18

Inflation som löper amok och lägre aktiekurser.

Ännu en börsvecka har passerat och värderingarna fortsätter nedåt. Det finns många aktier som jag tycker börjar komma ner på riktigt attraktiva nivåer.

Te.x handlas : 

  • Hufuvdstaden till 115,1 kronor. Veckans lägsta värdering var 111,1 kronor. Som lägst under Covid handlades aktien till 109 kronor.  Hufuvdstadens höga soliditet är en styrka i tider då ränteklimatet är på uppgång.
  • Bure Equity till 206 kronor. Detta innebär att aktien nu handlas till substansrabatt vilket inte skett på mycket lång tid.
  • Latour till 205,7 kronor. Detta tycker jag är lite anmärkningsvärt. Trots alla kriser handlas Latour fortfarande till premie. Detta visar vilket tilltro investerarkollektivet har till bolaget.
  • Castellum till 139 kronor. Sveriges utdelningskung har fallit från 254 kronor sedan toppen 16:e augusti 2021.

Med detta sagt kan börsen fortsätta att falla ett bra tag framöver. 
Om Ryssland blockad mot Ukrainas spannmålsexport fortsätter och tillgången på energi minskar kommer inflationen fortsätta löpa amok. Att sluta äta är inget alternativ och tillgänglig mat kommer fortsätta öka i pris. Värst kommer länder utan möjlighet att odla något själv få det, speciellt om dem inte har några egna naturresurser att erbjuda te.x. fossila bränsle

Tyvärr avstår jag större aktieköp i det korta perspektivet trots rådande värderingar. Detta då mitt kapital till stor del går till buffertsparande. Om detta är ett klokt beslut vet vi först om 1 år.

Jag vill även gratulera er som tagit del av erbjudandet från SAVR och fått 100 kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag gratis. Om du också vill få 100 kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag kan du klicka här. Genom erbjudandet stöttar du kostnadsfritt min blogg och dig själv.

Obs, inget jag skriver är en köprekommendation. Gör er egen analys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar