2021-04-29

Min första kursdubblare.

Idag uppnåddes en ny milstolpe. Idag uppgick avkastning i Bure Equity till 104,08% exklusive utdelning. Detta är min första kursdubblare.

Det tråkiga i kråksången är att Bure utgör portföljens minsta innehav. Jag gillar innehaven Mycronic och Vitrolife som utgör en stor del av Bures portfölj.

Mycronic tillverkar laserbaserade mönsterritare som bland annat används till produktion av bildskärmar. Detta är en marknad dem i princip har monopol på. Mycronic tillverkar även ytmonteringsutrustning som används vid produktion av annan elektronik.

Vitrolife tillverkar produkter för fertilitetsbehandling. Jag tror på Vitrolifes produkter då människor väljer att skaffa barn allt senare i livet. Karriär, långa utbildningar, dyra husköp m.m. gör att människor skaffar barn allt senare när dem inte är lika fertila. 

Mycronic och Vitrolife har enligt mig en sak gemensamt, att dem har tydliga vallgravar kring sina verksamheter. Detta bedömer jag som mycket positivt.

Har ni uppnått en kursdubblare? 

Läs mer om Bure Equity hos Avanza (affiliatelänk).

5 kommentarer:

  1. Rekordet är inköp av Metacon för 1.25:- för ca ett år sedan, försäljning 8.60:- strax efter nyår. Inga enorma summor så mest procenten som sticker ut.

    Det är alltid lätt att vara efterklok och tänka att man borde agerat annorlunda. Jag ser det som att jag är i lärofas och samlar erfarenheter inför kommande möjligheter.

    SvaraRadera
  2. Grattis! Jag har en kursdubblare (+122%) i Latour. Hur ska man tänka? Ta hem vinsten och köpa vadå? Fortsätter aktien upp?

    Latour ligger dessutom med en STOR premie för ssubstansvärdet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack smålänningen :) Står inför samma dilemma som dig angående Latour. Resonerade lite om detta i föregående inlägg. Läs gärna det.
      Kul att du hittat till min blogg, lägger till dig i min läslista.

      Radera