2021-03-16

Maximal tur

24:e februari 2020, innan börskraschen var ett faktum sålde jag alla innehav (bortsett från Bure Equity och fonderna). När börsen nådde botten köpte jag tillbaka samtliga innehav.

I efterhand var detta bästa möjliga utfall. Att återköpen genomfördes på botten var maximal tur. En bedrift som detta kommer jag troligtvis aldrig lyckas med igen. 

Tyvärr antecknande jag inte hur tankegångarna gick. I grunden handlade försäljningen nog om att:

  • Jag ansåg fondinnehaven var gott nog. 
  • Aktieinnehaven i fonden Spiltan aktiefond investmentbolag liknade till viss del min aktieportfölj.
  • En skvätt oro för krasch.

Tron på bolagen fanns alltså fortfarande. Kort efter försäljningen uppkom köptillfälle och jag kunde inte motstå frestelsen att köpa tillbaka innehaven. Se bilderna nedan för mina köp och sälj i Investor A och Lundbergs. Tyvärr hade jag innehaven på Nordnet innan 2019, därav kort historik.

Lärdomar som går att dra är:

  • Buy and hold hade fungerat i detta fallet. Fondinnehaven och Bure Equity är ett kvitto på detta.
  • Jag hade tur med timingen, det var inte skicklighet. Att tajma marknaden är inget jag tror på.
Tycker ni jag borde köpa en trisslott?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar