2023-08-01

Jordens resurser är slut för 2023.

Andra Augusti 2023 tog jordens resurser slut. 

Mänskligheten har från och med idag förbrukat mer av jordens resurser än den kan regenerera under 1 år.

Detta inlägget börjar bli en sorgsen tradition på bloggen då jag uppmärksammat fenomenet dem senaste 2-3 åren.

Min årliga undran är hur detta rimmar med tillväxten vi Aktiebloggar så gärna önskar.

Mina investeringsregler om att ''inte verka i en ohållbar bransch'' hjälper till viss del. Men absolut inte helt då ekonomin är ett slutet kretslopp.

AAK är den största miljöboven i min portfölj. Men jag ser tyvärr inget alternativ till palmolja och innehavet får vara kvar.

För den som önskar en översikt när Overshoot day inträffar historiskt kan se illustrationen nedan.

2 kommentarer:

  1. Hur kan man säga så? Man kan ju fortfarande skörda under stora delar av kvarvarande år i många delar av världen.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag citerar svenska wikipedia '' När den ekologiska skuldens dag är nådd har mänskligheten förbrukat vad som borde varit jordens totala årskvot för förbrukning av naturresurser.''

    Således har vi konsumerat mer än jorden kan producera på 1 år.

    Läs mer här om du är mer nyfiken :https://www.overshootday.org/

    Mvh
    Aktiegrubbel

    SvaraRadera