2023-01-06

Selektera fram stabila aktier?

Avanza erbjuder värdepapperskredit genom att man belånar sina värdepapper.

Värdepapperna blir säkerheten för lånet. Vän av ordning vet att jag inte gillar belåning då jag vill vara herre i mitt eget hus. Därför kommer jag aldrig utnyttja krediten.

MEN, Avanza erbjuder ränterabatt på krediten beroende på vilka värdepapper man äger. Värdepapper som uppfyller rabatten är enligt deras hemsida : 

''Värdepapperna som är godkända för rabatt har historiskt haft en hög omsättning och en låg volatilitet. Det betyder att de handlas mycket och har inte haft så kraftiga kurssvängningar.''.

För den som vill investera i stabila bolag borde de aktier som uppfyller ränterabatten alltså vara av intresse. Se vilka värdepapper som uppfyller ränterabatten här.

Alla mina innehav inklusive fonderna uppfyller ränterabatten bortsett från Fortnox, Bure Equity, Investment AB Spiltan och SBB B.

Med detta sagt rekommenderar jag ingen belåning utan endast listan för ränterabatt ett sätt att selektera fram stabilare aktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar