2022-05-22

Buffert is the shit.

Sedan några veckor tillbaka har jag börjat buffert spara istället för att investera på börsen. Nu i efterhand kan jag konstatera att detta varit ett klokt beslut. Läs mer om hur jag tänker kring mitt buffertsparande här.

Börsen har vecka efter vecka fortsatt sin resa söder ut. Genom att inte månadsspara och köpa mer aktier har dessa pengarna duckat några veckors nedgång. Att jag istället buffertsparat med räntan känns alltså bra. Den negativa börsutvecklingen är självklart inget jag på förhand kunnat förutspå. 

Framåt är planen att fördela månadssparandet på cirka 60% buffert och 40% börsen. Självklart äts bufferten upp av inflationen på sikt. Men aktier är inte heller inflationsskyddade kortsiktigt utan detta sker bara vid längre tidsperspektiv.

När björnmarknaden vänder igen vet såklart ingen. Men fram tills dess köper jag gärna aktier till rea pris! Därför kommer jag börja med att köpa aktier denna månaden igen eller kort därpå.

Trevlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar