2022-05-29

Hur många aktier skall man äga?

Avanza bloggade nyligen om risker relaterad till antal innehav i aktieportföljen . Läs artikeln här. Sammanfattningsvis berörde artikeln: 

  • Bolagsrisk - den risk som är förknippad med ett enskilt bolag. Exempel på bolagsrisker är att nyckelpersoner blir sjuka eller lämnar företaget, efterfrågan på företagets produkt sjunker m.m.
  • Marknadsrisk - risker som berör hela marknaden och inte går att skydda sig emot. Exempel på marknadsrisker är krig, handelstullar, ränteförändringar m.m.
  • Aktieportföljer som överstiger 10 miljoner har i genomsnitt 29,3 aktier i portföljen.
  • Avanzianer med minst 12 aktier har historiskt haft den bästa avkastningen, även riskjusterat.


Min aktieportföljen som redovisas nedan består av 11 st aktier och 5 fonder. Många av aktierna har korsägande te.x. Lundbergföretagen, Industrivärden och Holmen. Detta höjer risken i min portfölj.

För att uppnå samma riskspridning som portföljer med stort kapital behövs fler innehav. Därför vänder jag mig till er, mina läsare. Tips på bra aktier mottages gladeligen, förslagen får gärna följa mina investeringsregler.

Aktieportföljen:


Investor B 9,63%

2 kommentarer:

  1. Hej Aktiegrubbel,
    Hur många bolag man skall ha i portföljen är nog väldigt individuellt, för mig som är en mycket långsiktig placerare har det blivit mellan 12-18 olika innehav. Varför då just dessa siffror?
    Bara för att jag placerar långsiktigt innebär det inte att jag köper och sedan låter placeringen ligga obevakad, tvärtom jag är mycket nyfiken och följer placeringarna nästan varje dag. Det innebär helt enkelt att tiden inte räcker till för flera. Jag har också för riskspridningens skull valt att försöka hitta ett riktigt fint bolag i varje sektor (Läkemedel, Bygg/Fastighet, Industri osv ...).
    Lycka till med placeringarna!
    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille,

      12-18 innehav låter bra om man skall tro på siffrorna från Avanza :) Visst är antalet aktier i portföljen mycket individuellt. Lägger man ner tillräckligt mycket tid och är skicklig nog kan det absolut gå bra. Ett levande exempel är ju Warren Buffet.

      Tack för din input!

      Mvh
      Aktiegrubbel

      Radera