2022-03-12

13 974 kronor rikare!

För några dagar sedan kom ett brev i den digitala brevlådan. Det var skattedeklarationen.

I alla tidigare deklarationer har alltid jag fått tillbaka pengar, detta året var inget undantag. Tidigare deklarationer har alltid resulterat i att jag fått tillbaka mellan 5 000 - 10 000 kronor. Denna deklarationen var inget undantag men slår alla tidigare rekord. Detta året får jag tillbaka 13 974 kronor.

Eftersom jag aldrig räknar med att få tillbaka några pengar finns ingen plan för hur dessa skall spenderas. Om skatteåterbäringen hade investerats skulle detta ge aktieportföljen en bra skjuts mot sparmålet på 500 000 år 2022. Läs mer om mina ekonomiska mål inför 2022 här. Om skatteåterbäringen men även månadssparandet investeras kommer insättningen landa på över 20 000 kronor. 

Samtidigt gäller det att leva i nuet. Pengar på ett konto gör mig inte lycklig och kanske kommer dem spenderas på annat sätt. Den som lever får se!

Hur ser din skattedeklaration ut?

1 kommentar: