2023-06-15

Hur mycket har jag tjänat på bloggen?

Svaret är inte mycket.

Som bloggare är det möjligt att tjäna pengar på de rader man producerar. Dem vanligaste sätten är antingen genom google Adsense eller affiliatelänkar. Bloggare kan även sälja produkter eller tjänster via sin kanal te.x. aktieböcker och kurser.

Jag har testat annonser men tyckte inte det var värt det. För att få intäkterna utbetalda behöver intäkterna uppnå 700 kr. Något som tar lång tid att uppnå vid liten läskrets.

Affiliatelänkar fungerar genom att man marknadsför produkter genom länkar. Om någon köper eller blir medlem genom länken får den som möjliggjort detta en kickback.

Affiliate länkar har fungerat bättre för mig men dem intjänade summorna är nästan att betrakta som välgörenhet. Nedan redovisar jag mina magra intäkter via affiliatelänkar:

SAVR - 400 kr.

Avanza - 439 kr (innan sociala avgifter).

Vid aktieanalyser är det behändigt att länka till dem värdepapperna man skriver om. Att länka är alltså något jag hade gjort oavsett för läsarens skull. Att även tjäna några kronor på det ibland skadar inte. Länkarna fyller alltså en informativ och ekonomiskt funktion.

Så varför bloggar jag? Svaret är inte för pengarna. Det hela började med att jag flitigt läste andras aktiebloggar. Jag blev genom detta nyfiken på hur det fungerade och vips hade jag startat en blogg. Att läsa andras bloggar är ett sätt för mig att hålla mig uppdaterad och reflektera över mina aktieköp.

Den mest lukrativa affiliate erbjudandet jag känner till är från SAVR. Genom att bli kund hos dem får du via denna länk 100 kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Det kostar inget att bli kund och man kan flytta innehavet till en annan bank om man vill. I samband när någon blir kund får även jag 100 kr i fonden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar