2022-06-29

Sparkonto med ränta

Trots att låneräntor stiger erbjuder få storbanker ränta på sparkontot. Den storbank som erbjuder högst sparränta med lägst bindningstid är Handelsbanken. Handelsbanken erbjuder 0,10% ränta på sitt sparkonto om man binder kapitalet 3 månader.

Detta är enligt mig ett mycket dåligt erbjudande om man jämför med nischaktörerna på marknaden.

Om man är villig att vara otrogen sin husbank är 1% sparränta med instättningsgaranti ingen omöjlighet. Aktörer som Rocker, Qliro, Komplett bank eller Lunar erbjuder över 1% sparränta.

Personligen är min buffert placerad hos Avanza vilket ger 0,65% obundet i ränta. Jag valde Avanza då det är smidigt att stora delar av ens ekonomi är samlad på ett ställe. Snabba insättningar och uttag är också en viktig anledning varför jag valde Avanza.

För att bevaka vilka aktörer som erbjuder bäst sparränta använder jag mig av Compricer.

2 kommentarer:

  1. Hur snabbt får du pengarna på kontot om du flyttar allt från sparkontot? Hur ofta får du ränta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Två månadslöner!

      Insättningar sker direkt. Om uttaget begärs innan kl 14.00 finns pengarna på din andra bank samma dag. Räntan kapitaliseras varje månad, dvs går att ta ut. Jag uppskattar tillgängligheten och är därför villig att inte maximera räntan.

      Mvh

      Radera