2022-02-17

Swingtrading i Hufvudstaden

Sedan december förra året har jag tillåtit korta positioner i Hufvudstaden. Denna typ av handel är i grunden inget jag rekommenderar eller anser är en lyckad strategi på sikt.

För mig medför denna typ av handel i Hufvudstaden mycket låg risk. Om jag inte lyckas sälja aktien med vinst förblir jag nöjd ägare. Om jag säljer och inte lyckas köpa tillbaka aktien billigare är detta helt OK. Antingen återköps aktien då nästa börsdag billigare eller omvandlas likviden till te.x. fonder. Oavsett utfall är jag nöjd.

Hufvudstaden utgör idag endast 0,59% av portföljen (14 aktier). Skulle något negativt följa med denna handel påverkar detta inte portföljens helhet.

Då Hufvudstadens tillgångar är av centralt värde för Sverige och små förändringar sker i fastighetsbeståndet är innehavet tänkt att agera ett tryggt ankare. Små förändringar i fastigheterna gör att kursen varken rekylerar upp eller ner i större omfattning vilket möjliggör denna strategi. De kortsiktiga positionerna har denna månaden genererat 1st SBB aktie och 11 kr. Nedan ser ni hur min handel i Hufvudstaden sett ut de senaste 3 månaderna.

Trevlig kväll!

6 kommentarer:

  1. 14 aktier o swingtrading är vågat på riktikt. Att du törs?

    SvaraRadera
  2. "Hufvudstadens tillgångar är av centralt värde för Sverige"

    Ööööh, nääää...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!

      Majoriteten av Hufvudstadens fastigheter ligger exempelvis nära Sveriges riksdag. Riksdagen är Sveriges lagstiftande församling. Detta tycker jag är utmärkande och betingar ett centralt värde.

      Mvh

      Radera
    2. Ööööh! Näää!

      Att hufvudstaden äger fastigheter i centrala Stockholm betyder inte att de äger riksdagshuset eller Rosenbad, eller att hufvudstaden kontrollerar den lagstiftande församlingen eller exekutiva makten... Du kanske borde gå om samhällskunskap A?

      Radera
    3. Hmm, har aldrig skrivit att Hufvudstaden kontollerar riksdagen eller äger riksdagshuset. Kul att du läser min blogg :)

      Mvh

      Radera