2021-11-12

Kill your darlings.

Idag sålde jag hela innehavet i Huvfudstaden. Syftet med innehavet har varit att agera värde / inflationshedge. Detta med åtanke att jag inte äger några ränteplaceringar. Innehavet såldes med vinst, exklusive utdelning.

Jag tycker fortfarande att det är ett fint bolag med tanke på egenskaperna ovan. Men när andra bolag för tillfället springer snabbt tog jag beslutet att allokera till andra aktier.

För pengarna köptes istället :

Lundbergföretagen B - 8 styck. Här får jag en mindre exponering mot Hufvudstaden men även mot Holmen vilket jag gillar.

Investor B -21 styck. En bra byråaktie. Hoppas på arbitrage möjligheter på sikt.

Samhällsbyggnadsbo. i Norden B - 35 styck. Kvartalsutdelning och växer så det knakar. Har hört att dem önskar dela ut månadsvis?

Utöver detta uppkom en mindre likvid som kommer investeras i Swedbank Robur Access Europa A.

På längre sikt har troligtvis Hufvudstaden fortfarande en mindre plats i portföljen. Detta i syfte att ersätta ränteplaceringar. Hufvudstaden är trots allt ett stabilt bolag med A++ tillgångar.

Om jag skall vara kritisk har Hufvudstaden fått vara en lite för stor del av portföljen lite för länge. Kanske har detta kunnat ske då bolaget tilltalar mig? Lärdomen man kan dra är att aktier inte har känslor för mig och att jag därför inte borde ha det för dem. Enkelt i teorin men svårare i praktiken.

Tycker ni jag agerade rätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar