2021-01-21

Investeringar mer lönsamt än heltidsarbete

På årets första 21 dagar har jag tjänar mer pengar på mina investeringar än mitt faktiska heltidsarbete. TINA känns därför mer aktuellt än någonsin. För den ovetande betyder TINA there is no alternative. Regeringar har under 2020 kört sedelpressarna för fullt i hopp att stimulera ekonomin. Min uppfattning är att detta har drivit på aktiekurserna. Över 20% av all existerande USD skapades under 2020 vilket är förbluffande. I min värld borde detta innebära hög inflation. Eftersom det finns få investeringsalternativ som ger någon form av avkastning drivs kapitalet in på börsen.

Hur regeringar kan besluta att öka penningmängden över en natt belyser valutans fiktiva värde tydligt. Pengar har bara ett värde för att vi som kollektiv tror på det, det är en social konstruktion (åtminstone efter guldmyntfoten upphörde). Pengar som inte investeras tappar värde över tid medan tillgångar som fastigheter, aktier och skog historiskt istället ökat. Detta tycker jag visar varför det är så viktigt att investera på börsen. Aktier är det tillgångsslag som över tid utklassat alla andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar