Nedan följer en kort analys av Axfood utifrån mina investeringsregler. Har du någon åsikt kring aktien läser jag gärna om den i kommentarsfältet :).
1.Bolaget skall ha en affärsmodellen som jag förstår.
Bolaget säljer mat och konsumentvaror genom olika butikskedjor som te.x. Willys, Hemköp, Citygross, Handlarn Apohem, Tempo, och Snabbgross. Utöver detta finns Dagab som driver koncernens logistik samt inköp. Bolagen har även egna varumärke som Garant och Eldorado. Egna varumärke är generellt lönsamma produkter.
2.Bolaget skall ha starka en ägare vars innehav är minst 10% av alla aktier.
Bolaget ägs till 50% av Axel Johnson AB. Med detta innehav är jag trygg att dem gör det som är bäst för bolaget.
3.Bolaget skall uppvisa ett bra track record.
Axfood har behållt eller höjt utdelningen sedan 2009. Under en 10 års period har aktien ökat 327,70% exklusive utdelning. Under en 5 års period har aktie ökat 67,54% exklusive utdelning.
4.Bolaget skall ha tydliga vallgravar.
Jag har funderat mycket på denna punkten. Alla kan sälja mat. Din granne skulle kunna öppna ett litet livs om hen hade önskat. Trots detta dominerar några få aktörer marknaden (Coop, Lidl, Ica och Axfood). Troligen beror marknadsdominansen på att det krävs stora logistikanläggningar och inköpsavdelningar som pressar priser. Resurser som små aktörer saknar. Låga inköpspriser möjliggör även att Willys kan placera sig i lågprissegmentet vilket är bra när människor ha ont om pengar.
Någon som skulle kunna utmana marknadsdominansen på sikt är Amazon. Amazon etablerade sig i Sverige 2020.
Amazon har dem finansiella musklerna och en affärsidé är att sälja konsumentvaror billigt, något dem lyckats väl med på andra marknader.
Något som talar emot Amazons etablering är många. Men skulle te.x. kunna vara att tillskillnad från en TV har mat ett bäst före-datum eller att alla stora svenska livsmedelsaktörer redan är digitala. Vid fysisk mathandel besöker kunder även ofta mindre digitala verksamheter med närvaro betonad karaktär som systembolaget och apotek.
5.Bolag skall inte vara verksam inom en ohållbar eller en hälsoskadligt bransch.
Bolaget är inte verksam inom en skadlig bransch. Vill man vara petig finns ohållbara aspekter som tobaksförsäljning och te.x. varor som innehåller palmolja.
6.Bolagets affärsidé skall gynnas av underliggande trender.
Tillväxten i Axfood drivs av befolkningsökning och inflationen. Axfood är ingen raket utan tuffar sakta men säkert på. Någonstans finns det såklart en befolkningstopp, vart denna nivå går vet jag ej. Hög inflation bidrar till ökade omkostnader vilket borde minska antalet födda barn på kort sikt. Men oavsett konjuktur måste man äta. Äta bör man annars dör man.
Inget jag skriver på bloggen skall tolkas som en köp eller sälj rekommendation. Gör er egen analys.