2023-02-25

Bolag jag funderar på att köpa och sälja.

Vilka aktier är jag sugen på att köpa?:

Spiltan Globalfond investmentbolag - Aktivt förvaltad global fond med inriktning investmentbolag. Som regel tror jag inte på aktiv förvaltning. Men då varje innehav är aktivt förvaltad like de svenska investmentbolagen kan jag tänka mig att detta som en krydda. Jag har tidigare ägt fonden. Uppskattad målvik om jag köper fonden är 1-2%.

Creades - Jag har länge gillat Avanza aktien. 41% av Creades substansvärde är Avanza. Övriga av Creades innehav är te.x. Instabee vars tjänster jag gillar och tror andra också gör. Det som talar emot aktien är att dess innehav saknar klassiska moats. Nordnet är t.e.x. hack i häl på Avanza.

Vilka aktier är jag intresserad att sälja?:

SBB- Är ett av mina minsta innehav, tur nog. Presterar inte och är i skrivande stund - 70,05%. Visserligen har jag fått kontant utdelning och bostadsbolaget Neobo. I årsrapporten föreslog dem höjd utdelning och DRIP. Måttligt imponerad av DRIP förslaget, sänkt utdelning hade varit bättre. Dem föreslår även att dela ut en till bostadsportfölj kallad Sveafastigheter, inte så imponerade av detta heller.

Har ni sålt SBB?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar